Skapandet av klädmärket Khujo grundar sig i en fråga ställd av märkets upphovsman Tobias Schröder: "Varför gör man inte längre de där coola vintage-skinnjackor som fanns i gamla filmer längre?" Detta var något han tänkte varje gång han besökte Manhattans Lower East Side och väl tillbaka i Hamburg började han tänka mer och mer på det som skulle komma att bli Khujo. Märket skulle återskapa en retrostil som gjort ett sådant intryck på honom under sina resor. Trots att han hade begränsade kunskaper i kläddesign och mycket begränsad ekonomi var han desto rikare på idéer och entusiasm - och 1996 såg Khujo världens ljus. Khujo blev en rad jackor som skaparen själv skulle vara stolt över att bära - en noggrann blandning av tyger, ytbehandlingar och detaljer, för att uppnå det autentiska utseendet som Khujo ville ha.
Khujo expanderar över världen
Det visade sig att Tobias Schröders vurm för vintage-skinnjackor delades av många, för kort efter lanserandet av Khujo påbörjades en enorm expandering. Idag har märket butiker över hela Europa och producerar mer än bara vintage-inspirerade jackor för män och kvinnor - utan har ett komplett utbud. Detta tillkom efter lanseringen av Khujo streetwear under 2010. Khujo har lånat från det gamla, men uppdaterat det till nutid för att skapa en gedigen och samtidigt ultramodern känsla. Det är avslappnade kläder som är lätta att älska och lätta att ha på sig. Genom att Khujo utökade sitt utbud till kompletta kollektioner hittar du här allt från något snyggt och enkelt att ta på sig en varm sommardag till något varmt och skönt att dra på sig när snålblåsten yr om knutarna. Och allt i Khujos unika och snygga stil.