Mario Moretti Polegato hade egentligen inte tänkt att skapa ett skomärke och klädföretag. Han hade inte ens tänkt starta ett eget företag. Det var meningen att han skulle börja jobba på familjens vinbård i nordöstra Italien. Men saker blev annorlunda för Mario. Det var under en vinkonferens i Reno, i USA, som han bestämde sig för att springa en runda. Men Reno ligger i öknen så hans fötter blev obarmhärtigt varma. Han tog helt enkelt fram sin armékniv och gjorde några hål i sina löparskor. Det kändes genast bättre att springa, och han insåg att han kommit på något som han kunde skapa en produkt av. Skomärket Geox var fött. I dag är Geox ett globalt företag med 30 000 anställda och 1 300 butiker över hela världen. Efter att ursprungligen bara haft fokus på skor, har de sedermera även expanderat till kläder.
Ett märke som vuxit till något unikt
Geox skor är numer kända över hela världen. Det började som ett knivhål i en löparskor, utvecklades vidare till ett koncept med en sko som andas - utan att ta in vatten - och är nu en del av ett mode som resten av modevärlden försöker efterlikna och kopiera. Geox har idag ett stort utbud av snygga skor för modemedvetna konsumenter och tillverkar genomgående unika skor av hög kvalitet från de allra bästa materialen. Det var en lång process att komma fram till dagens utomordentliga Geox skor, vilket gjorde att inget lämnades åt slumpen. Varje del av processen provades och testades in i minsta detalj - för att komma fram till dagens skor. Unika i sin komfort och funktionalitet, men samtidigt moderiktigt snygga. Man få ibland känslan av att det är lag i norra Italien att skor som produceras där måste vara moderiktiga och snygga. Geox följer i så fall den lagen.